Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Filisův průvodce Chicagem

Chicago očima mého 16měsíčního syna. Nechte se provést tímto americkým velkoměstem od někoho, kdo tu strávil půlku života.

Ahoj, já jsem Filipe. Město, kde bydlím, se jmenuje Chicago. Někdo mu říká Čikágo, Čikégo nebo Čikágou, ale ve skutečnosti je to ŠiKÁgou. Vím to naproto určitě. Strávil jsem tu totiž půlku svého života, což je asi 8 měsíců.

Když jedu po ulici ve svým kočáru, koukám se hlavně po lidech a po autech. Je jich tu fakt moc. Snažím se každýmu zamávat, ale většinou nestíhám. Holkám posílám i vzdušný pusy. Někdy se dívám po domech, ale z toho mě bolívá za krkem. Asi tu je hrozně málo místa, protože jsou všechny šíleně vysoký. Mají i sto pater. Když je teplo a jazzmani vylezou z barů a hospod, na každé druhé ulici je pak slyšet saxofon. Hezky se to poslouchá.

V Chicagu je taky hodně lidí, co tu nebydlí. Říká se jim „zatracení turisti“ – mají foťáky a spoustu tašek z různejch obchodů se suvenýrama, chodí příšerně pomalu a blokujou chodník. Hodně turistů voní jako popcorn – taky bych se chtěl podívat k tomu slavnýmu Garretovi, ale na to si prej ještě dlouho počkám.

The Cloud Gate

Všichni turisti míří k „Fazoli“. Táta jí říká „Cloud Gate“, ale podle mě vypadá spíš jako fazole. Každopádně tu lesklou věc prostě miluju. Rád se v ní prohlížím a dělám ksichtíky. A nejsem sám. Je oblepená lidma, i když je třeba mínus 20. Vedle je mega hřiště, kde můžu jezdit na skluzavce nebo běhat po lanovým mostě. Poprvé jsme tam strávili skoro hodinu. Já jsem odcházel spokojenej, zato máma byla trochu promodralá, protože jí nějakej cizí kluk přistál na zádech.

Chicago Art Institute

Kousek od Fazole je „Chicago Art Institute“, kam mě teda podruhé už nikdo nedostane. Jsou tam samý starý a použitý věci. Těch pár plazmových obrazovek to nevytrhne. Máma mě nejdřív nutila dívat se na všechny obrázky na stěně a pak jí vadilo, když jsem je začal komentovat. Pořád s babičkou syčely „Pšššššt!“ jako by je vůbec nezajímal můj názor. Tak třeba ten Gaugin nebo Renoir kreslili aspoň hezký holky, ale Monet nebo Pissarro měli všechny ty svý „umělecký díla“ děsně rozmazaný. Nechápu, co na tom ty davy lidí vidí… Postávají tam a civí na to půl dne, přitom venku jsou úplně boží schody.

Potřeboval jsem na ně mámu vylákat, a proto jsem začal pištět. Všichni se po nás otáčeli. To mám rád, pozornost mi dělá dobře. Myslím, že i ten Van Gogh s Monetem mi záviděli. Na chodbě se mě máma snažila krmit jablkama. Chudinka, myslela, že mám hlad. Pár kousků jsem snědl, ale spíš jsem to rozmatlal po lavičce. Chtěl jsem to mít rychle za sebou, abych mohl na schody. Snažil jsem si pořádně prdnout, aby to vypadalo, že jsem se po…, ale nešlo mi to. Tak jsem se aspoň počůral. Záchody byly až v suterénu, takže jsem si vychutnal každičkej schod. Trval jsem na tom, že je sejdu úplně sám. Pokaždé, když mě vzala do náruče, spustil jsem sirénu. Máma vypadala naštvaně, ale co už. Účel světí prostředky.

Než mě dovlekla zpátky mezi ty obrázky, zkusil jsem ještě jednou zdrhnout. Odchytl jsem nějakou pěknou paní a táhl ji zpátky ke schodům. Sice říkala, že jsem nádhernej a kdoví co ještě, ale stejně mě zbaběle odevzdala mámě. Ta mě posadila na kočár a narvala pusu sušenkama.

Pak jsme projeli ještě několik místností s různým harampádím, na který jsem si zase nemohl sáhnout. Speciálně ty obří nože a kovový oblečky vypadaly lákavě. Lidi po nás koukali, i když jsem skrz ty sušenky nemohl nic komentovat. U kočárku nám totiž od sněhu zrezavělo kolečko, takže teď děsně vrže. Já jsem rád. Aspoň mě nikdo nepřehlídne.

Do jedné z místností se nemohlo s kočárkem, tak si máma vymyslela, že se s bábi vystřídá a já zůstanu trčet na chodbě. To teda uhádla! Vysmekl jsem se jí a nakráčel rovnou k té staré paní, co tam hlídala. Drapl jsem ji za ruku a ona mě tam provedla. Nakonec jsem jí zamával a ona mi poděkovala za to, že jsem jí zkrášlil den.

Když jsem čekal na chodbě s dědou, odchytával jsem všechny osoby ženského pohlaví, co šly kolem. Stačilo je čapnout za ruku a bylo to! Měli jste vidět, jak je to dojímalo. Byl bych i s některou odešel, ale mámě by možná bylo smutno. Když jsme odcházeli, bylo jí trochu divný, že mě zdraví všechny hlídačky a paní pokladní na mě dokonce volala: „Bye bye, Filipe!

Driehaus Museum

Máma se v té obrazárně evidentně nepoučila a o pár dní pozdějc se bláhově rozhodla vzít mě do dalšího muzea. Jmenovalo se Driehaus – to mě zmátlo. Kdybych tušil, že jde zase o muzeum, začal bych dělat obstrukce už u vchodu. Jenže jak jsem to měl vědět? Nechal jsem proto mámu, aby vyběhla schody, zjistila, jestli se tam může s kočárem, pak mě vynesla a vyslíkla. Chvilku jsem tam pobíhal – koukal na všechno to zlato, mramor a dřevo.

Máma, ta byla úplně bez sebe – neustále cvakala foťákem a mlela Tiffani, Tiffani. Nenechala mě absolutně na nic sáhnout – ani na ty evidentně starý křesla nebo zašlý sochy. Jednu asi někdo rozbil, protože jí chyběly ruce. No, co vám budu vyprávět. Prostě nuda. Párkrát jsem se pokusil podlézt zábradlí, že tomuhle vetešnictví dám ještě šanci, ale máma mě pokaždé chytila. Pral jsem se s ní ze všech sil, držel jsem se koberce, ječel, seč mi hlasivky stačily, ale přeprala mě. Bylo mi jasný, že pokud se nerozbrečím, tak tam zkysneme půl dne. Naštěstí to zabralo a odešli jsme. Máma se tam pozděj vrátila beze mě. To ji mělo napadnout rovnou a mohli jsme si tohle celý ušetřit. Můžu jen doufat, že si to bude pamatovat...

(Zbytek článku včetně fotodokumentace najdete na mém blogu Americké zmatky české matky pod názvem Filisův průvodce Chicagem) 

 

Autor: Denisa Sciortino | pátek 27.4.2018 7:04 | karma článku: 19,06 | přečteno: 830x
  • Další články autora

Denisa Sciortino

Nový rok, nový domov

Když vám povím, na kolika místech jsem už bydlela, řeknete si, že stěhování pro mě musí být hračka. Chyba lávky...

1.3.2021 v 8:29 | Karma: 24,00 | Přečteno: 767x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Lego zničí ti ego

Který rodič nikdy nešlápnul na kostičku Lega? Tento kus plastu ale může způsobit újmu i něčemu mnohem důležitějšímu, než je vaše chodidlo...

26.1.2021 v 10:00 | Karma: 38,99 | Přečteno: 8365x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Upřímnost nade vše aneb Hovory s F

Bez vtipných hlášek našeho tříletého bilingvního syna bych si svůj život už neuměla ani představit. Tady je sbírka těch nejlepších z nich.

19.9.2020 v 8:30 | Karma: 33,48 | Přečteno: 1822x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část čtrnáctá)

Zaujaly vás mé „šoky" z amerických silnic? Jestli ano, měli byste si přečíst i tento díl, protože jejich výčet ještě nekončí. V tomto článku vám prozradím svůj vůbec největší šok, který jsem zažila na jedné floridské pláži.

3.9.2020 v 8:14 | Karma: 44,45 | Přečteno: 18743x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Doktor amatér

Jak to dopadne, když se ocitnete ve spárech samozvaného „doktora", který si absenci vzdělání kompenzuje přemírou nadšení.

24.8.2020 v 9:35 | Karma: 32,27 | Přečteno: 3085x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část třináctá)

Další díl mých kulturních šoků, tentokrát o odlišnostech, kterých jsem si všimla na silnicích ve Virginii a na Floridě.

8.8.2020 v 10:00 | Karma: 45,43 | Přečteno: 35533x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část dvanáctá)

Tento článek je věnovaný dvěma ze třiceti kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virginie.

6.1.2020 v 17:00 | Karma: 45,97 | Přečteno: 33187x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Život v bilingvní rodině

„Aha, on vlastně nemluví česky.” Věta, která mě navzdory frekvenci, s níž ji v Česku slýchávám, vždycky znovu překvapí a tak trochu i rozzlobí.

29.10.2019 v 8:00 | Karma: 41,66 | Přečteno: 7783x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Jak dostat synáčka do školky

Vědeli jste, že ve Virginii (v okolí Washingtonu D.C.) je takový nedostatek míst v jeslích a školkách, že se na čekací listiny zapisují ženy, které jsou teprve těhotné?

30.9.2019 v 15:50 | Karma: 36,04 | Přečteno: 4203x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Z deníku chicagské náplavy

Nedávno se mě můj manžel zeptal, jestli by mi moc vadil případný návrat do Chicaga. Odpovědí byl můj vyděšený obličej. Obyvatele a milovníky Chicaga prosím o prominutí. Každý přece ví, že v Chicagu je pěkně. Pěkně zima.

30.7.2019 v 17:32 | Karma: 42,64 | Přečteno: 8905x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Historický trojúhelník

Malá pozvánka do naší krásné Virginie, kde můžete prožít víkend v 18. století, aniž byste k tomu potřebovali stroj času.

23.7.2019 v 16:30 | Karma: 27,70 | Přečteno: 1934x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část jedenáctá)

Tento článek je věnovaný jednomu ze třiceti kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virginie. Na některé z nich, ač jsou třeba i notoricky známé, jsem si ani po letech nezvykla.

17.6.2019 v 10:00 | Karma: 45,96 | Přečteno: 27329x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Insta mama

Už jsem to udělala zase.... Přestože jsem si to výslovně zakázala. Klikla jsem na Instagramu na lupu.

3.5.2019 v 10:00 | Karma: 39,48 | Přečteno: 6496x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Děkuju

V tomto příspěvku bych chtěla poděkovat nejen těm, kdo mi v anketě Bloger roku 2018 na iDNES poslali hlas, ale i všem ostatním čtenářům. Už samotná nominace mě velmi potěšila a po pravdě i zaskočila.

25.4.2019 v 16:00 | Karma: 29,32 | Přečteno: 1467x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Co cizince překvapuje na Česku a na Češích

Sbírka výroků mých zahraničních studentů, přátel a známých o Češích a o Česku. S některými z nich souhlasím, jiné mi přijdou úsměvné, ale všechny určitě nabízejí podnět k zamyšlení nad tím, jací jsme a jaký dojem z nás má svět.

15.4.2019 v 19:05 | Karma: 45,37 | Přečteno: 15092x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Hanácky Velekonoce

Velikonoční minipovídka v hanáckém nářečí inspirovaná životem v tomto nádherném regionu. Rozumíte hanácky, nebo budete potřebovat slovník?

14.4.2019 v 10:00 | Karma: 25,12 | Přečteno: 1646x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Třešňová mánie ve Washingtonu, D.C.

Třešňový festival je událost roku, na kterou se Washington DC, připravuje dlouho dopředu. V rádiu, v televizi a na sociálních sítích se mluví jen o třešních. Záplava růžových lístků do hlavního města přiláká zhruba milion turistů.

6.4.2019 v 9:00 | Karma: 24,19 | Přečteno: 1233x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Na hlavu!

Rozhodla jsem se, že letos vylezu ze své bubliny a budu zkoušet nové věci. Proto jsem jednoho večera místo svých obvyklých činností dala přednost aktivitě, která baví miliony lidí po celém světě, ale pro mě je něčím neznámým.

17.3.2019 v 9:11 | Karma: 27,50 | Přečteno: 2160x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Jak přežít českou pohostinnost (průvodce pro cizince)

Coby učitelka češtiny pro cizince i jako imigrantka žijící v USA vím, že aby člověk obstál v zahraničí, je potřeba naučit se nejen cizí jazyk, ale také se orientovat v dané kultuře a porozumět mentalitě místních obyvatel.

25.2.2019 v 22:42 | Karma: 44,03 | Přečteno: 8335x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Lyže jsou můj koňský hřbet

Říká se, že nejkrásnější pohled na svět je z koňského hřbetu. V mém případě to není koňský hřbet, ale lyže. Jak dopadla noční lyžovačka, na kterou jsem se vypravila po několika letech?

27.1.2019 v 10:19 | Karma: 26,03 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8860x
Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Seznam rubrik