Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část druhá)

V druhém článku na téma kulturní rozdíly vám představím další tři ze svých 30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA.

V tomto článku vám popíšu další tři ze svých kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virgínie. Na některé z nich, ač jsou třeba i notoricky známé, jsem si ani po letech nezvykla. Vytrvale s nimi bojuju a odmítám se přizpůsobit, jiné jsem přijala za své, a naopak se mi po nich v Česku stýská.

Čím déle v USA žiju, tím méně věcí mi připadá neobvyklých, proto mi taky některé z šoků, o kterých vám chci vyprávět, dnes přijdou už naprosto normální.

4. Nájemné za psy a kočky

Coby milovnice zvířat trpím tím, že nemůžeme mít doma psa ani kočku. Důvodem není jen naše časté stěhování, ale i finance. Všechny bytové komplexy, ve kterých jsme zatím bydleli, totiž vyžadovaly za zvíře nejen jednorázový poplatek (200–500 dolarů), ale i měsíční nájemné (zpravidla 50 dolarů). Pokud se po roce přestěhujete zase jinam, čeká vás nový jednorázový poplatek. Když si k tomu přičtete i náklady na veterináře, které bývají velmi vysoké, představuje mazlíček značnou finanční zátěž. 

Vzpomínám si na historku, kterou mi vyprávěla moje známá z Brooklynu. Ta má doma dvě hýčkané kočky. Jedna z nich z ničeho nic začala odmítat své premium krmení z bio masa i ryb. Třetí den už to známá nevydržela a vzala kočku k veterináři. Ten po vyšetření došel k závěru, že je kočka v naprostém pořádku. A tak starostlivá kočičí máma zaplatila 400 dolarů, aby se dozvěděla, že se její mazlíček gastronomicky nudí.

5. Parkoviště na pláži

Na některých floridských plážích je možné parkovat. Zatímco lidé odpočívají na svých ručnících a lehátkách, o pár metrů dál – za jejich zády – je úsek pláže, který slouží jako silnice. Za ní je pak místo vyhrazené k parkování. Někdo si rozdělá sezení těsně u vody, jiný naopak „kempuje“ přímo před svým vozem. Teenageři často „paří“ rovnou na korbě.

Parkování je zpoplatněné, proto kdo jezdí na pláž často, pravděpodobně vlastní celoroční permanentku. Okres si vydělá slušné peníze – zejména na turistech z ciziny nebo z jiných okresů (místní mají slevu) – a výletníci jsou spokojení, protože plážová lehátka, židle, stany, chladící boxy a grily nemusí tahat daleko.

Já mám raději pláže, kde se parkuje mimo, protože nemusím být neustále ve střehu a kontrolovat, jestli mi syn neběží někam pod auto.

6. Bez auta nikam

Můj vůbec nejstarší kulturní šok souvisí také s auty. Když jsem před lety jako stipendistka Merrillova programu trávila jeden akademický rok v Atlantě ve státě Georgia, na vlastní kůži jsem pocítila, že tahle země je prostě postavená pro auta. S výjimkou obřích měst jako je New York, Chicago nebo Washington DC, kde funguje městská hromadná doprava podobně jako v Evropě, se v USA bez auta neobejdete. 

V Atlantě sice jezdí metro, ale tím se rozhodně nedostanete všude. Navíc cesta na metro může být pěkně dobrodružná. Nejednou mi zastavilo auto, jehož řidič mi položil neslušnou otázku. Jindy mi zase přibrzdil policista, který se domníval, že se mi rozbilo auto.

V Orlandu na Floridě jezdí jen autobusy, které taktéž nemají šanci pokrýt roztahané město a o jejichž bezpečnosti se dá pochybovat.

V Chicagu, prvním skutečném velkoměstě, ve kterém jsem bydlela, jsem si přímo užívala, že si můžu skočit pro chleba nebo pro šampón, aniž bych musela nasednout do auta a často trávit desítky minut v zácpě.

Dopravovat se všude pouze autem je pro mě otrava. Mnohem raději chodím pěšky nebo jezdím na kole. Pro mého amerického muže přináší jízda autem pocit svobody, která mu tak chyběla v době, kdy žil v Evropě bez auta. Když se kouknu na svého 20měsíčního syna, jenž s jiskrou v oku ukazuje na každé auto a radostně volá: „Brrrm brrrmmm!“, je mi jasné, jak to cítí on.

 

Autor: Denisa Sciortino | středa 4.7.2018 14:04 | karma článku: 44,70 | přečteno: 23056x
  • Další články autora

Denisa Sciortino

Nový rok, nový domov

Když vám povím, na kolika místech jsem už bydlela, řeknete si, že stěhování pro mě musí být hračka. Chyba lávky...

1.3.2021 v 8:29 | Karma: 24,00 | Přečteno: 768x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Lego zničí ti ego

Který rodič nikdy nešlápnul na kostičku Lega? Tento kus plastu ale může způsobit újmu i něčemu mnohem důležitějšímu, než je vaše chodidlo...

26.1.2021 v 10:00 | Karma: 38,99 | Přečteno: 8365x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Upřímnost nade vše aneb Hovory s F

Bez vtipných hlášek našeho tříletého bilingvního syna bych si svůj život už neuměla ani představit. Tady je sbírka těch nejlepších z nich.

19.9.2020 v 8:30 | Karma: 33,48 | Přečteno: 1824x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část čtrnáctá)

Zaujaly vás mé „šoky" z amerických silnic? Jestli ano, měli byste si přečíst i tento díl, protože jejich výčet ještě nekončí. V tomto článku vám prozradím svůj vůbec největší šok, který jsem zažila na jedné floridské pláži.

3.9.2020 v 8:14 | Karma: 44,45 | Přečteno: 18744x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Doktor amatér

Jak to dopadne, když se ocitnete ve spárech samozvaného „doktora", který si absenci vzdělání kompenzuje přemírou nadšení.

24.8.2020 v 9:35 | Karma: 32,27 | Přečteno: 3085x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8860x
Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Seznam rubrik