Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na skok v 18. století

Colonial Williamsburg je jedno z nejzajímavějších míst ve Virginii a povinná zastávka každého turisty. Pokud jste se někdy toužili vydat strojem času do minulosti, Williamsburg vám toto přání splní.

Jestli se mi na Američanech něco líbí, je to schopnost dotáhnout věci k dokonalosti. Pokud chtějí uspět, musejí ze sebe vydat úplně všechno. Aby vytvořili něco perfektního, neváhají Američané vynaložit obrovské množství energie i prostředků. Je to zjevné například při návštěvě historických památek. Nenajdete jich tu samozřejmě tolik jako v Evropě, ale když už se tu nějakou mají, je využitá do posledního coulu.

Colonial Williamsburg

Vodní mlýn z 18. století? Proč tam nemlít mouku přesně tak jako tenkrát a neprodávat ji pak návštěvníkům jako originální suvenýr. Lihovar, který kdysi patřil prvnímu prezidentu USA? Milovníci whisky si pro změnu jistě ocení exemplář vyrobený 300 let starým postupem.

Americká muzea jsou zábavná a interaktivní. Konají se tu všemožné akce a mnohé instituce nabízí i programy pro děti. Historické památky se snaží vyjít maximálně vstříc nejmladším generacím, např. specializovanými dětskými prohlídkami, hrami, úkoly a tematickými dětskými koutky.

Vše je dokonale zorganizované – od parkovacích míst, před bezbariérovou dostupnost (nebo alespoň určité části historických objektů) až po prohlídky, na které často míří davy lidí. Průvodci v kostýmech jsou norma. Často se jedná i o profesionální herce, kteří vytvářejí dojem, že vás po své rezidenci provází např. sám George Washington. Američané vás prostě dokážou nadchnout. Spíše než hromadu jmen a dat si odnesete znalosti o tom, jak se v té době skutečně žilo. Jak vypadal všední den, co se jedlo, co se nosilo, o čem lidé přemýšleli a po čem toužili.

Já se z každého výletu vracím naprosto vyčerpaná, plná nových dojmů a zážitků. Ty nejčerstvější jsme si odvezli z Williamsburgu, což je taková rozlehlejší verze Rožnova pod Radhoštěm, s tím rozdílem, že se nejedná o starobylou dřevěnou vesnici, ale kopii amerického města z koloniálního období. Nepředstavujte si však žádné muzeum v přírodě, protože Colonial Williamsburg je víc. Je to město, kde se žije, pracuje, hraje, zpívá a tancuje stejně jako kdysi v 18. století.

„Pojďte se s námi vydat proti proudu času do 18. století.“ Tuto větu uslyšíte v autobusu, který vás z parkoviště u návštěvního centra odveze do Williamsburgu, není jen hloupá marketingová fráze. Je to slib, jemuž se opravdu dostojí.

Až budete kráčet historickými ulicemi koloniálního Williamsburgu a obdivovat nádhernou architekturu té doby, budou vás míjet lordi na koních, kočáry tažené koňmi, dámy v objemných šatech, vojáci v uniformách, řemeslníci... Do hostinců, kde můžete večeřet při svíčkách obklopeni starodávným nábytkem a obrazy, vás budou lákat pohledné šenkýřky.

Budete mít možnost nakouknout do dílen i obchůdků. Dozvíte se, jak se sestrojují kapesní hodinky nebo míchají léky. Místnímu lékárníkovi, který trochu připomíná ducha, přímo padá pudr z paruky, což ještě zvyšuje autentičnost jeho vzezření.

Pokud se chcete pokochat přepychem, můžete zajít na prohlídku guvernérova paláce a obdivovat nádherné interiéry i zahrady. V externí kuchyni na dvoře si přičichnout k autentickým jídlům, které tam denně vaří kuchařka, jež má za sebou intenzivní kurz americké kuchyně 18. století.

Když jsme vstoupili do malého kamenného přístřešku, do kterého nás přilákala vůně jídla, kuchařka zanechala míchání polévky v kotlíku nad otevřeným ohněm a začala nám popisovat vystavená jídla – nikoliv sádrové makety, ale skutečné velmi elegantně naservírované pokrmy na malovaných porcelánových talířích. Dala jsem se s ní do řeči, abych zjistila, že některé ingredience už dnes nejsou k dostání, a proto si je sami pěstují na přilehlé zahrádce. Slíbila mi, že pokud přijdu odpoledne, ukáže mi žabí stehýnka. To jsem si raději nechala ujít.

Všichni ti lidé – zahradníci, ševci, švadleny, kováři a jiní mistři svého řemesla pracují ve Williamsburgu během celého roku – na rozdíl od průvodců, kteří jsou často buďto nadšenci nebo studenti historie na brigádě. Například knihařka stráví měsíce výrobou knižní vazby z pravé kůže. Dva puškaři ve své malinké manufaktuře za rok vyprodukují čtyři pušky, z nichž každá má hodnotu 20 tisíc dolarů. Než je vyrobí, projdou jejich dílnami statisíce návštěvníků s obdivem pozorujících jejich trpělivou a náročnou práci.

Ráda věnuju pozornost drobným detailům, proto jsem velmi ocenila, že „obyvatelé“ historického městečka dokonale zapadají do „své“ doby. Nezahlédla jsem nikoho s mobilem nebo třeba moderními dioptrickými brýlemi. Osvěžovali se vodou z porcelánového hrnku nebo dřevěného korbele. Obuté měli kožené boty vyrobené v místní ševcovské dílně. Obyvatele Williamsburgu prostě nenachytáte.

 

Colonial Williamsburg

Když se v pět hodin večer zavřou všechny dílny a oba paláce, rozhodně nemusíte spěchat domů. Do jedné z krčem vás lákají na divadlo, do druhé na opékané prase a ve třetí nabízejí lekce historických tanců. V soudní budově se můžete zúčastnit čarodějnického procesu a v kostele zase poslechnout varhanní koncert. Pobavit se se dá například i u akční únikové hry Hněv krále.

Pokud preferujete klidnější zábavu, v nabídce je i kurz předení. A když už se setmí, na zájemce o duchařské prohlídky čeká průvodce s lucernou a zásobou tajemných historek. Strašidelnou prohlídku jsem zvažovala, ale nakonec jsem ji vzdala. Bála jsem se totiž, že by mě na ní provázel místní lékárník, jenž mě děsil už v poledne.

Colonial Williamsburg

Skutečně nezapomenutelný zážitek jsem si odnesla z prohlídky historické kavárny. Byla jsem totiž její jedinou účastnicí. Když mě usměvavý kavárník pozval dovnitř, otevřela se přede mnou starodávná místnost s dřevěným nábytkem a velikým krbem. U jednoho stolu seděla dáma v nádherných květovaných šatech s černým kloboučkem na hlavě. Pozdravila mě a pokynula mi, abych si k ní přisedla. Kavárník mi mezitím nabídl na výběr kávu, čaj nebo čokoládu. Zvolila jsem to poslední a nelitovala jsem.

Už za několik vteřin jsem srkala lahodný hnědý nápoj z maličkého šálku a zdvořile konverzovala s dámou, která se mi mezitím představila jako Elisabeth. Povídala mi o potížích s Anglií a o životě ve Virginii. Já jsem se té hry nadšeně účastnila a rovněž předstírala, že jsem dáma z 18. století. Připadala jsem si jako ve snu. Obklopená autenticky vypadajícími věcmi a ve společnosti herců v historických kostýmech jsem popíjela nejlepší horkou čokoládu v životě a cítila se jako lady.

Od malička zbožňuju filmy, kde se cestuje časem do minulosti. A ten den jsem měla pocit, že i já jsem se strojem času přesunula o 300 let zpátky. Grand Canyon, Mont San Michel, Koloseum, tramvaje v San Francisku, kam se na to hrabete, vždyť já byla na návštěvě v 18. století!

 

Více fotek z Williamsburgu najdete na mém blogu.

Autor: Denisa Sciortino | čtvrtek 11.10.2018 13:05 | karma článku: 21,61 | přečteno: 760x
  • Další články autora

Denisa Sciortino

Nový rok, nový domov

Když vám povím, na kolika místech jsem už bydlela, řeknete si, že stěhování pro mě musí být hračka. Chyba lávky...

1.3.2021 v 8:29 | Karma: 24,00 | Přečteno: 767x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Lego zničí ti ego

Který rodič nikdy nešlápnul na kostičku Lega? Tento kus plastu ale může způsobit újmu i něčemu mnohem důležitějšímu, než je vaše chodidlo...

26.1.2021 v 10:00 | Karma: 38,99 | Přečteno: 8365x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Upřímnost nade vše aneb Hovory s F

Bez vtipných hlášek našeho tříletého bilingvního syna bych si svůj život už neuměla ani představit. Tady je sbírka těch nejlepších z nich.

19.9.2020 v 8:30 | Karma: 33,48 | Přečteno: 1822x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část čtrnáctá)

Zaujaly vás mé „šoky" z amerických silnic? Jestli ano, měli byste si přečíst i tento díl, protože jejich výčet ještě nekončí. V tomto článku vám prozradím svůj vůbec největší šok, který jsem zažila na jedné floridské pláži.

3.9.2020 v 8:14 | Karma: 44,45 | Přečteno: 18743x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Doktor amatér

Jak to dopadne, když se ocitnete ve spárech samozvaného „doktora", který si absenci vzdělání kompenzuje přemírou nadšení.

24.8.2020 v 9:35 | Karma: 32,27 | Přečteno: 3085x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část třináctá)

Další díl mých kulturních šoků, tentokrát o odlišnostech, kterých jsem si všimla na silnicích ve Virginii a na Floridě.

8.8.2020 v 10:00 | Karma: 45,43 | Přečteno: 35533x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část dvanáctá)

Tento článek je věnovaný dvěma ze třiceti kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virginie.

6.1.2020 v 17:00 | Karma: 45,97 | Přečteno: 33187x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Život v bilingvní rodině

„Aha, on vlastně nemluví česky.” Věta, která mě navzdory frekvenci, s níž ji v Česku slýchávám, vždycky znovu překvapí a tak trochu i rozzlobí.

29.10.2019 v 8:00 | Karma: 41,66 | Přečteno: 7783x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Jak dostat synáčka do školky

Vědeli jste, že ve Virginii (v okolí Washingtonu D.C.) je takový nedostatek míst v jeslích a školkách, že se na čekací listiny zapisují ženy, které jsou teprve těhotné?

30.9.2019 v 15:50 | Karma: 36,04 | Přečteno: 4203x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Z deníku chicagské náplavy

Nedávno se mě můj manžel zeptal, jestli by mi moc vadil případný návrat do Chicaga. Odpovědí byl můj vyděšený obličej. Obyvatele a milovníky Chicaga prosím o prominutí. Každý přece ví, že v Chicagu je pěkně. Pěkně zima.

30.7.2019 v 17:32 | Karma: 42,64 | Přečteno: 8905x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Historický trojúhelník

Malá pozvánka do naší krásné Virginie, kde můžete prožít víkend v 18. století, aniž byste k tomu potřebovali stroj času.

23.7.2019 v 16:30 | Karma: 27,70 | Přečteno: 1934x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část jedenáctá)

Tento článek je věnovaný jednomu ze třiceti kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virginie. Na některé z nich, ač jsou třeba i notoricky známé, jsem si ani po letech nezvykla.

17.6.2019 v 10:00 | Karma: 45,96 | Přečteno: 27329x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Insta mama

Už jsem to udělala zase.... Přestože jsem si to výslovně zakázala. Klikla jsem na Instagramu na lupu.

3.5.2019 v 10:00 | Karma: 39,48 | Přečteno: 6496x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Děkuju

V tomto příspěvku bych chtěla poděkovat nejen těm, kdo mi v anketě Bloger roku 2018 na iDNES poslali hlas, ale i všem ostatním čtenářům. Už samotná nominace mě velmi potěšila a po pravdě i zaskočila.

25.4.2019 v 16:00 | Karma: 29,32 | Přečteno: 1467x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Co cizince překvapuje na Česku a na Češích

Sbírka výroků mých zahraničních studentů, přátel a známých o Češích a o Česku. S některými z nich souhlasím, jiné mi přijdou úsměvné, ale všechny určitě nabízejí podnět k zamyšlení nad tím, jací jsme a jaký dojem z nás má svět.

15.4.2019 v 19:05 | Karma: 45,37 | Přečteno: 15092x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Hanácky Velekonoce

Velikonoční minipovídka v hanáckém nářečí inspirovaná životem v tomto nádherném regionu. Rozumíte hanácky, nebo budete potřebovat slovník?

14.4.2019 v 10:00 | Karma: 25,12 | Přečteno: 1646x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Třešňová mánie ve Washingtonu, D.C.

Třešňový festival je událost roku, na kterou se Washington DC, připravuje dlouho dopředu. V rádiu, v televizi a na sociálních sítích se mluví jen o třešních. Záplava růžových lístků do hlavního města přiláká zhruba milion turistů.

6.4.2019 v 9:00 | Karma: 24,19 | Přečteno: 1233x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Na hlavu!

Rozhodla jsem se, že letos vylezu ze své bubliny a budu zkoušet nové věci. Proto jsem jednoho večera místo svých obvyklých činností dala přednost aktivitě, která baví miliony lidí po celém světě, ale pro mě je něčím neznámým.

17.3.2019 v 9:11 | Karma: 27,50 | Přečteno: 2160x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Jak přežít českou pohostinnost (průvodce pro cizince)

Coby učitelka češtiny pro cizince i jako imigrantka žijící v USA vím, že aby člověk obstál v zahraničí, je potřeba naučit se nejen cizí jazyk, ale také se orientovat v dané kultuře a porozumět mentalitě místních obyvatel.

25.2.2019 v 22:42 | Karma: 44,03 | Přečteno: 8335x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Lyže jsou můj koňský hřbet

Říká se, že nejkrásnější pohled na svět je z koňského hřbetu. V mém případě to není koňský hřbet, ale lyže. Jak dopadla noční lyžovačka, na kterou jsem se vypravila po několika letech?

27.1.2019 v 10:19 | Karma: 26,03 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8860x
Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Seznam rubrik