30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část jedenáctá)

17. 06. 2019 10:00:00
Tento článek je věnovaný jednomu ze třiceti kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virginie. Na některé z nich, ač jsou třeba i notoricky známé, jsem si ani po letech nezvykla.

Vytrvale s nimi bojuju a odmítám se přizpůsobit, jiné jsem přijala za své, naopak se mi po nich v Česku stýská.

Čím déle v USA žiju, tím méně věcí mi připadá neobvyklých, proto mi taky některé z šoků, o kterých vám chci vyprávět, dnes přijdou už naprosto normální.

21. ,,Ej sí" aneb vítejte v mrazáku

V cizí zemi mohou nově příchozí bojovat s ledasčím - místním jazykem, kulturními zvyky, jídlem či mentalitou. Pro mě byla největší překážkou rozhodně klimatizace. Vlastně stále je.

Zvyknout si na život v USA mi trvalo déle, než jsem si představovala. Zejména pokud jde o podnebí. Venku mě žhavé floridské slunce doslova smažilo a uvnitř jakékoli budovy jsem si pro změnu připadala jako v mrazáku. Prvních pár vteřin po úniku z výhně, kdy mi bylo příjemně, rychle vystřídalo zjištění, že mi modrají prsty.

Neustálé přechody mezi extrémním vedrem a ukrutnou zimou samozřejmě spustily všelijaké nemoci - od rýmy, přes angínu až po chřipku. Zatímco venku jsem chodila polonahá, po příchodu domů jsem ze sebe rychle shazovala letní šaty a vklouzávala do riflí a svetru. Na nákup jsem jezdila zásadně v dlouhých kalhotách a mikině. Tenisky se staly mou permanentní obuví, protože žabky a baleríny byly pozvánkou pro zánět močových cest.

Na návštěvě u příbuzných jsem nesundávala bundu a krk si omotávala šátkem. Místní mě měli za blázna. Můj nebohý manžel, odkojený klimatizací, při naší dohodnuté teplotě 76°F (24°C) tiše trpěl a tchyně rovnou upadala do mdlob.

Jednou, když byl manžel v práci, k nám přišel údržbář opravit drtičku odpadu. Jakmile vstoupil do bytu, okamžitě mi položil otázku: ,,Vám nefunguje klimatizace?" Prostě nemohl uvěřit tomu, že ji mám záměrně vypnutou. Stejná situace shodou okolností nastala dnes. Jiný stát, jiný údržbář, stejná otázka.

Do školky, kde jsem pracovala, jsem nikdy nepřišla s krátkým rukávem. Tříleté děti kolem mě běhaly v šortkách a letních tričkách. Vodu vyžadovaly pouze ledově vychlazenou. Bylo mi z nich zima.

Při jedné z mých prvních návštěv restaurace jsem se tak klepala, že mi starostlivý majitel přinesl ubrus, abych se do něj zamotala. Deku neměli. Na co?

Pokládám za nutné poznamenat, že nejsem zimomřivá, nelibuju si v tlustých ponožkách a nesnáším sauny. Na lyžařském svahu bez remcání vydržím i v mínus 10°C. Přírodní zima mi nevadí, ale umělý ledový vánek, kterým klimatizace terorizuje restaurace, školy, obchody, nemocnice i náš byt, nemůžu vystát. Můj muž se mu s půllitrovou sklenicí ledu zalitého trochou vody rozkošnicky nastavuje, zatímco já skučím pod dekou.

Automatické zapínání a vypínání klimatizace mě budí ze spaní. Hukot, který manžela ukolébává, mi leze na nervy. Moje ,,partyzánské" pokusy o nepozorované zneškodnění "ej sí" neboli klimy jsou bez výjimky odhaleny, neboť se manžel i syn horkem probudí.

Při návštěvě Miami, které leží ještě jižněji než Orlando, jsem zjistila, že čím vyšší hodnoty ukazuje venkovní teploměr, tím nižší čísla volí domorodci na displeji klimošky. Během krátkého výletu do této floridské metropole jsme se s manželem shodli, že v Miami bychom žít nezvládli.

Teploty v místním konferenčním centru totiž přiměly shánět se po svetru i mého floridského ,,eskymáka", což se děje asi tak často jako zatmění Slunce.

Miluju, když na podzim vedro opadne a já si můžu otevřít okno. Není to sice starodávné dvoukřídlé okno mého vysněného bytu v nějaké z historických pražských ulic, zakrývá ho síť proti hmyzu a jde otevřít jen na 10 centimetrů, ale pouští k nám čerstvý vzduch! Aleluja!

Smířila jsem se s faktem, že Florida a v létě i Virginie je bez klimatizace zkrátka neobyvatelná. Ovšem i po 3 letech strávených v těchto dvou státech nejsme s klimatizací přátelé. Nanejvýš dobří známí.

Autor: Denisa Sciortino | pondělí 17.6.2019 10:00 | karma článku: 45.96 | přečteno: 27329x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 64 | Diskuse

Jana Melišová

Keď človek páchá zlo, kde je Boh?

Má človek slobodnú vôľu? Môžeme sa nezávisle rozhodovať a ovplyvňovať smerovanie nášho života? Mám za sebou desať rokov práce kaplána vo väzení. Takže trochu viem, čo to robí alebo nerobí s človekom, keď sa dopustí veľkého zla.

29.3.2024 v 11:54 | Karma článku: 13.78 | Přečteno: 212 | Diskuse

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 21.86 | Přečteno: 399 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 30.69 | Přečteno: 541 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.48 | Přečteno: 192 |
Počet článků 46 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 8857

Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...