Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak dostat synáčka do školky

Vědeli jste, že ve Virginii (v okolí Washingtonu D.C.) je takový nedostatek míst v jeslích a školkách, že se na čekací listiny zapisují ženy, které jsou teprve těhotné?

Když mi před pár měsíci začal můj dvouletý syn dávat jasné signály, že se se mnou doma nudí a že by se radši honil někde na hřišti s tlupou stejně starých dětí, rozhodli jsme se pohlížet po školce.

Americká školka („daycare“), je určena pro děti od 6 týdnů do 4-5 let. Při pohledu na ta úplně maličká miminka se vždycky rozlítostním. Jsem smutná i za jejich rodiče, protože přicházejí o společné zážitky se svým miminkem, které dělá denně obrovské pokroky, a oni u toho nejsou. Co když  neuvidí jeho první krůčky nebo neuslyší první slovo? Trhá mi to srdce, ale nesoudím je. Pravděpodobně nemají jinou možnost.

V Americe neexistuje rodičovská dovolená tak, jak ji známe z Česka. Počet týdnů, kdy můžete zůstat doma s miminkem, a výše případného příspěvku záleží na vašem zaměstnavateli. Na druhou stranu některé firmy poskytují 2-x týdnů volna i druhému rodiči, takže pokud máte štěstí, jste na miminko prvních pár týdnů dva.

Podle federálního zákona mají matky právo minimálně na 12 týdnů neplacené mateřské dovolené. Mnoho rodin si život s jednou výplatou nemůže dovolit, proto volí buďto školku, nebo chůvu. Ani jedno rozhodně není levná záležitost. Párkrát jsem zaslechla, že školnému rodiče přezdívají „naše druhá hypotéka“.

Nedávno mi jedna maminka řekla, že dostala z práce 4 měsíce placené volno. Čekala, že řeknu: Wow! V duchu jsem ji spíš politovala. Zůstat několik let doma s dítětem a ještě pobírat finanční příspěvek je v USA naprostá utopie. Když někomu vyprávím, jak mateřská funguje v Česku, myslí si, že si z něho utahuju.

Pro mě osobně je nepředstavitelné, že by se o moje miminko měl starat někdo jiný než já. Tohle nádherné období trvá tak krátce... Nechtěla bych se o něj okrást. Často s láskou vzpomínám na dobu, kdy se Filipe vešel do malého proutěného košíku, který dnes naplněný knížkami unese v jedné ruce.

Při našem kočovném způsobu života a mojí flexibilní práci z domu pro nás bylo výhodnější i z finančních důvodů, abych s Filipem zůstala doma. Vysoké náklady na školku by převyšovaly můj výdělek a na žádný příspěvek jsem neměla nárok.

Až do synových dvou let jsem byla schopná se o něho postarat a pracovat po večerech nebo během jeho poledních šlofíků. Postupem času se však doba spaní zkracovala, až nakonec odmítal spát úplně. Já jsem musela začít přesouvat klienty a pracovala dlouho do noci a o víkendech. V té době jsme se začali poohlížet po školce, kam by mohl Filipe aspoň na několik hodin týdně chodit.

Prvních pár týdnů převládalo totální zoufalství, protože všechny školky v okolí byly nejen beznadějně plné, ale dokonce měly i dlouhé čekací listiny. Neměli jsme tušení, že zamluvit si místo i rok dopředu je v této oblasti běžné. Do prestižních školek se chodí registrovat i ženy, které nejsou ještě ani těhotné.

Nakonec se stal zázrak a v naší čtvrti se otevřela úplně nová školka. Díky benefitu z manželovy práce získal Filipe prioritní místo na čekací listině a já ztracenou rovnováhu.

A jak se mu tam líbí? Posuďte sami... Dnes ráno za mnou přišel s pláčem: „Mami, já nechci víkend! Já chci děti!“ No, tak naštěstí je pondělí, že? 

Autor: Denisa Sciortino | pondělí 30.9.2019 15:50 | karma článku: 36,04 | přečteno: 4203x
  • Další články autora

Denisa Sciortino

Nový rok, nový domov

Když vám povím, na kolika místech jsem už bydlela, řeknete si, že stěhování pro mě musí být hračka. Chyba lávky...

1.3.2021 v 8:29 | Karma: 24,00 | Přečteno: 768x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Lego zničí ti ego

Který rodič nikdy nešlápnul na kostičku Lega? Tento kus plastu ale může způsobit újmu i něčemu mnohem důležitějšímu, než je vaše chodidlo...

26.1.2021 v 10:00 | Karma: 38,99 | Přečteno: 8365x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Upřímnost nade vše aneb Hovory s F

Bez vtipných hlášek našeho tříletého bilingvního syna bych si svůj život už neuměla ani představit. Tady je sbírka těch nejlepších z nich.

19.9.2020 v 8:30 | Karma: 33,48 | Přečteno: 1823x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část čtrnáctá)

Zaujaly vás mé „šoky" z amerických silnic? Jestli ano, měli byste si přečíst i tento díl, protože jejich výčet ještě nekončí. V tomto článku vám prozradím svůj vůbec největší šok, který jsem zažila na jedné floridské pláži.

3.9.2020 v 8:14 | Karma: 44,45 | Přečteno: 18744x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Doktor amatér

Jak to dopadne, když se ocitnete ve spárech samozvaného „doktora", který si absenci vzdělání kompenzuje přemírou nadšení.

24.8.2020 v 9:35 | Karma: 32,27 | Přečteno: 3085x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8860x
Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Seznam rubrik