Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co cizince překvapuje na Česku a na Češích

Sbírka výroků mých zahraničních studentů, přátel a známých o Češích a o Česku. S některými z nich souhlasím, jiné mi přijdou úsměvné, ale všechny určitě nabízejí podnět k zamyšlení nad tím, jací jsme a jaký dojem z nás má svět.

 

Finsko

Fascinuje mě, že se na každé akci prodává pivo. I když je to např. zábavné odpoledne pro děti, vždycky tam najdete alespoň jeden stánek s pivem.

Japonsko

Překvapuje mě, kolik máte doma nástěnných dekorací – obrazy, poličky se svíčkami, soškami a vázičkami. V Japonsku je často zemětřesení, takže si něco takového nemůžeme dovolit.

Nemám dobrý pocit z toho, když mě má česká tchyně přecpává. Ráda mi vaří typická česká jídla a pak trvá na tom, že je prostě musím ochutnat. Nevím, jak jí dát zdvořile najevo, že mi těžká česká jídla jako guláš nebo vepřo-knedlo-zelo nedělají dobře. Mí čeští kamarádi taky někdy nechtějí pochopit, že „ne“ znamená „ne“.

Nejvíc mi leze na nervy plivání. Když čekám na zastávce na tramvaj a někdo si vedle mě odplivne, zvedne se mi z toho žaludek.

Vadí mi neuctivé chování českých studentů k učitelům. V Japonsku k nim máme mnohem větší respekt.

Když jdu na oběd do restaurace, tak mám někdy pocit, že obsluhu obtěžuju. No nic, alespoň ušetřím na spropitném.

Miluju cestování starými českými vlaky. Je to super retro!

Kuba

Češi mi v porovnání s námi připadají hodně odtažití. Když jsem se seznamovala se svým budoucím tchánem, chtěla jsem ho obejmout, a on začal couvat!

Mexiko

Připadá mi nepraktické neustále se doma přezouvat. Během dne často přebíhám mezi domem a zahradou. To se mám pokaždé přezouvat? To bych se musela zbláznit...

Rumunsko, Anglie

Češi by měli víc používat deodoranty nebo parfémy. Cestování pražskou hromadnou dopravou je někdy docela silný zážitek.

Rumunsko

Češi nemají styl. Nosí ponožky v otevřených botách, kabelky k lyžařským bundám a ve sportovních kalhotách, které patří na hory, si klidně chodí po městě. České ženy jsou krásné, ale některé se oblékají až moc vyzývavě.

USA (Aljaška)

Miluju české pohádky! Je to krásná tradice. Dívám se na ně s českou kamarádkou, která mi překládá slova, kterým nerozumím. Moje nejoblíbenější je Princezna a písař. Viděla jsem ji už 4x!

V Česku jsou velmi úzké silnice, ale to vám nebrání v tom, abyste po nich jezdili jak na závodech Formule 1.

Musela jsem se smát, když jsem zjistila, že moje česká návštěva se sprchovala vsedě. To jsem ještě neslyšela!

Čeští manželé nespí pod jednou peřinou?

Češi jsou sportovní národ. Pořád někde chodí po horách nebo jezdí na kole. To se mi líbí.

Papuče pro návštěvy? To je roztomilé! A kolik párů doma máte?

USA (Florida)

Nechápu, jak se na úseku dvou mil může vystřídat 7 značek upravujících rychlost. Ale ono je to beztak jedno, protože je všichni ignorují a jezdí, jak na závodním okruhu.

Houby nasbírané v lese bych nejedl. Nechci se otrávit.

Je hrozně zajímavé, že na každé kostelní věži jsou hodiny.

V kostele nejsou toalety?

Vy nemáte doma klimatizaci? To je v Česku celý rok zima?

Není koncovka „–ová“ trochu matoucí? Nevznikají tím komplikace, když se žena jmenuje jinak než její manžel?

To je nádhera, že si Češi můžou dovolit dva domy. Taky bych chtěl takový „weekend home“ (=chata).

Nechápu, co mají Češi proti ledu. V restauraci musím pokaždé zdůraznit, že chci do pití led. Nakonec stejně dostanu teplou vodu s pár malými kousky ledu.

Veřejné toalety nejsou zdarma? Proč? A kam mám teda jít?

Češi jsou skvělí hostitelé, byla jsem v šoku, jak nás rozmazlovali. Celou návštěvu nás naše česká hostitelka obsluhovala jako v restauraci.

Dvouměsíční výpovědní lhůta v práci? Takže, když si najdu novou práci, musím ještě dva měsíce chodit do té staré? To není moc praktické. Na druhou stranu, pokud dostanu výpověď, mám moře času najít si novou.

Češi jsou hrozní bručouni. Na ulici se mračí a na otázku „jak se máš?” zřídkakdy odpoví „dobře”. Co by vám to udělalo, kdybyste byli alespoň někdy optimističtí?

Češi jsou milý národ, ale na první pohled působí odtažitě. Když na ně promluvíte česky, pookřejou.

Češi nemají žádnou národní hrdost. Měli byste si víc věřit!

USA (Illinois)

V Česku vám stát platí za to, že jste doma se svým dítětem (=mateřská dovolená)? Proč není takový systém i u nás?

(Reakce na české velikonoční tradice:) To mi připadá jako domácí násilí...

USA (Ohio)

Rád chodím do lesa na procházku, ale nikdy by mě nenapadlo sbírat houby. Jak poznáte, které jsou jedlé, a proč vás to baví?

Autor: Denisa Sciortino | pondělí 15.4.2019 19:05 | karma článku: 45,37 | přečteno: 15092x
  • Další články autora

Denisa Sciortino

Nový rok, nový domov

Když vám povím, na kolika místech jsem už bydlela, řeknete si, že stěhování pro mě musí být hračka. Chyba lávky...

1.3.2021 v 8:29 | Karma: 24,00 | Přečteno: 768x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Lego zničí ti ego

Který rodič nikdy nešlápnul na kostičku Lega? Tento kus plastu ale může způsobit újmu i něčemu mnohem důležitějšímu, než je vaše chodidlo...

26.1.2021 v 10:00 | Karma: 38,99 | Přečteno: 8365x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Upřímnost nade vše aneb Hovory s F

Bez vtipných hlášek našeho tříletého bilingvního syna bych si svůj život už neuměla ani představit. Tady je sbírka těch nejlepších z nich.

19.9.2020 v 8:30 | Karma: 33,48 | Přečteno: 1823x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část čtrnáctá)

Zaujaly vás mé „šoky" z amerických silnic? Jestli ano, měli byste si přečíst i tento díl, protože jejich výčet ještě nekončí. V tomto článku vám prozradím svůj vůbec největší šok, který jsem zažila na jedné floridské pláži.

3.9.2020 v 8:14 | Karma: 44,45 | Přečteno: 18744x | Diskuse| Ona

Denisa Sciortino

Doktor amatér

Jak to dopadne, když se ocitnete ve spárech samozvaného „doktora", který si absenci vzdělání kompenzuje přemírou nadšení.

24.8.2020 v 9:35 | Karma: 32,27 | Přečteno: 3085x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  17:55

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8860x
Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Seznam rubrik