30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část pátá)

23. 09. 2018 2:18:21
Tento článek je věnovaný dalším třem ze třiceti kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virginie.

Tento článek je věnovaný dalším třem ze třiceti kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virginie. Na některé z nich, ač jsou třeba i notoricky známé, jsem si ani po letech nezvykla. Vytrvale s nimi bojuju a odmítám se přizpůsobit, jiné jsem přijala za své, naopak se mi po nich v Česku stýská. Čím déle v USA žiju, tím méně věcí mi připadá neobvyklých, proto mi taky některé z šoků, o kterých vám chci vyprávět, dnes přijdou už naprosto normální.

13. Obchodník nikdy nespí

Je to už pár let, kdy jsem svého amerického muže rozesmála větou: „Zítra je státní svátek, všude bude zavřeno.“ Na státní svátek je totiž skoro všude otevřeno - snad jen s výjimkou Vánoc a Dne díkůvzdání. Svátek totiž znamená, že lidé mají volno, a tudíž se chtějí bavit a utrácet peníze. Já například všechny větší nákupy plánuju kolem nějakého volna, protože většina obchodů nabízí slevy. Výprodej u příležitosti Dne nezávislosti, Svátku práce a pak samozřejmě vánoční, velikonoční, letní, halloweenské slevy atd. Jinými slovy, najde se pár dní v roce, kdy se žádné slevy nekonají.

Například zábavní parky na Floridě jsou otevřené i na Vánoce a Nový rok – pořádají se mimořádné akce, takže pokud chcete vánoční svátky trávit s Mickey Mousem, nic vám nebrání. Rodiče mého muže, kteří bydlí v těsné blízkosti orlandských zábavních parků, mají doma dokonce malý vánoční stromeček ozdobený výhradně figurkami z disneyovek. Já ho přímo zbožňuju.

14. Nákupní kasty

Zatímco supermarkety v České republice jsou víceméně na stejné úrovni – někde mají levnější mléko, jinde maso – v USA lze vypozorovat propastné rozdíly. Kontrast je zcela patrný při pohledu na interiér obchodu, vzhled a cenu zboží, a dokonce i zákazníky. Kvalita jde ruku v ruce s cenou.

V dražších obchodech jako je např. Whole Foods Market najdete převážně bio potraviny a kvalitní suroviny. Najíte se tam z bohatého bufetu (my na něj chodíme za odměnu), nakoupíte nádherné kytice, pořídíte přírodní kosmetiku či zahraniční lahůdky. V některých prodejnách visí zarámované obrazy a hraje vážná hudba. Naleštěná jablíčka jsou narovnaná do vysokých pyramid. Mandarinky si donesete ve stylových papírových taštičkách. Oříšky či olivy jsou na váhu – na výběr je bezpočet druhů. Whole Foods je jediný supermarket, kde se prodává chleba, který uspokojí pečivového snoba rozmazleného českými pekárnami – mě.

Marně byste tu ale hledali běžné sladkosti jako bonbony a čokolády (až na ty z Fair Trade). Zato tu je ale pult se spoustou dortů a zákusků, které kupodivu nejsou až zas tak sladké, jak byste čekali. Tento obchod se vás totiž snaží přesvědčit, že pokud chcete žít zdravě, měli byste nakupovat právě zde. Nákup si samozřejmě můžete nechat doručit domů, nebo si ho nachystaný vyzvednout na prodejně.

Na mírně nižší úroveň bych zařadila obchody jako Publix nebo Treasure Island – tam sice není většina produktů v bio kvalitě a při vybírání jogurtů si neposlechnete Mozarta, ale i tak seženete kvalitní potraviny a ve srovnání s Whole Foods ušetříte. I tady mají francouzská vína, italské sýry i čerstvé (nebo dokonce i živé) mořské potvůrky. Z jejich pekárny budete mít smíšené pocity – chlebový závislák, jak mi můj manžel přezdívá, najde jeden dva ucházející chleby či bagety a nad zbytkem bude váhat. Jejich Židovský chleba vypadá jako vánočka, ale nechutná tak ani náhodou.

Na nejnižší úrovni jsou supermarkety typu Walmart. Ten poznáte podle žlutého nápisu, který zahlédnete na konci nekonečného parkoviště. Tady je totiž pořád plno. Já parkuju vždy ve stejné sekci, protože jinak hrozí, že budu s obřím nákupním vozíkem objíždět celé parkoviště, než se mi auto podaří najít. Kromě úpalu mi hrozí i střet s neomalenými řidiči, kterých je speciálně kolem tohoto obchodu vždycky dostatek.

V Walmartu nenajdete jen potraviny, ale i oblečení, nábytek, domácí potřeby, elektro, hračky, zahradnictví, drogérii či lékárnu (tu má např. i Publix). Walmart je zejména díky svým nízkým cenám nesmírně populární. Některé prodejny jsou dokonce otevřené i 24 hodin denně. Právě zde potkáte podivné lidi známé z virálových e-mailů – polonahé, v pyžamu, morbidně obézní či prostě neobvykle vyhlížející osoby. Narazíte tam i na mě, protože nejsem snob – pokud se teda nebavíme o chlebu.

15. Extra servis

Zvláštní je, že ve všech jmenovaných obchodech vám pokladní nebo asistent(ka) naskládá nákup do tašek – ať už do papírových (jako v Whole Foods), igelitových (Walmart) nebo vašich vlastních. Asistent vám s taškami na požádání pomůže a věci dopraví třeba až do kufru vašeho auta.

Já jsem většinou netrpělivá a věci si do tašek skládám sama. U toho jednou rukou držím mrskajícího se Filipa, který se mezitím snaží rozebrat platební terminál nebo rozmetat tictaky z regálu. Občas mě ale berou všichni čerti, když vidím, jak chudák prodavač rovná obří nákup do tašek zákazníkovi, který si mezitím kouká do mobilu – nebo ještě hůř stojí a pozoruje, jak to pokladnímu jde pěkně od ruky. Dlouhá fronta dalších zákazníků za ním je mu naprosto ukradená. Asi čerstvý absolvent školy arogance.

Ve Whole Foods hned za pokladnami rozbalujeme čerstvě nakrájený chleba... Jeden krajíc Filisovi, jeden mně. A pak nesmírně pomalu a tiše jedeme s kočárem po ulici, oba máme pusu plnou nadýchaného chleba. Je to takový náš rituál. Zbytek bochníku mám z praktických důvodů připravený ve své walmartové kabelce, která mě stála méně než dva chleby z Whole Foods. Každý máme své priority, ne?

Autor: Denisa Sciortino | neděle 23.9.2018 2:18 | karma článku: 46.23 | přečteno: 23553x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Jana Melišová

Keď človek páchá zlo, kde je Boh?

Má človek slobodnú vôľu? Môžeme sa nezávisle rozhodovať a ovplyvňovať smerovanie nášho života? Mám za sebou desať rokov práce kaplána vo väzení. Takže trochu viem, čo to robí alebo nerobí s človekom, keď sa dopustí veľkého zla.

29.3.2024 v 11:54 | Karma článku: 12.83 | Přečteno: 197 | Diskuse

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 21.86 | Přečteno: 386 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 30.69 | Přečteno: 541 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.14 | Přečteno: 189 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.38 | Přečteno: 9297 | Diskuse
Počet článků 46 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 8857

Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...