30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část sedmá)

4. 11. 2018 8:40:15
V sedmém díle série o kulturních šocích se dočtete o jednom z největších rozdílů mezi Čechy a Američany.

Tento článek je věnovaný jednomu ze třiceti kulturních šoků, které jsem zažila ve státech Georgia, Florida, Illinois a Virgínie. Na některé z nich, ač jsou třeba i notoricky známé, jsem si ani po letech nezvykla. Vytrvale s nimi bojuju a odmítám se přizpůsobit, jiné jsem přijala za své, naopak se mi po nich v Česku stýská.

Čím déle v USA žiju, tím méně věcí mi připadá neobvyklých, proto mi taky některé z šoků, o kterých vám chci vyprávět, dnes přijdou už naprosto normální.

17. Američané jsou stěhovaví ptáci

Rčení „je lepší třikrát vyhořet, než se jednou stěhovat“ mi vždycky přišlo přitažené za vlasy. I když se téměř při každém stěhování něco rozbije nebo poškodí, nikdy nepřijdete úplně o všechno, jako je tomu v případě požáru. Pokud vám teda například pronajatou dodávku se všemi vašimi věcmi přes noc neukradnou z motelového parkoviště. To pak vyjde nastejno.

Během svého života jsem se stěhovala celkem třináctkrát. Jestliže připočítám i krátkodobé (několikaměsíční studijní a pracovní pobyty v zahraničí), tak devatenáctkrát. V Česku mi většinou pomohli rodiče nebo kamarádi a věci mi odvezli autem, případně jsem je postupně odvlekla sama vlakem. V USA, kde jsme se zatím stěhovali čtyřikrát, jsme využili „rodinné stěhovací firmy“, rozumějte mě, mého manžela a jeho příbuzné. Pokaždé se pronajala dodávka, do které se vměstnalo našich pár švestek, jež se poté odvezly stovky či tisíce kilometrů daleko.

Pro rodinu mého manžela je stěhování něco naprosto rutinního. Dalo by se to nazvat přímo rodinnou tradicí. Když byl můj manžel malý, stěhovali se téměř každý rok. Ať už byla důvodem změna zaměstnání či vypršení nájemní smlouvy, pokaždé byli jeho rodiče schopní sbalit svých pět dětí a všechno ostatní, co potřebovali k životu, a změnit bydliště. Pro mě ještě do nedávna něco nepředstavitelného. V USA nebydlím ještě ani 3 roky a už jsem měla možnost bydlet ve čtyřech městech ve třech různých státech. Moje bilance není tudíž o nic lepší.

Naše první stěhování v USA bylo jednoduché. Skoro nic jsme neměli, přesouvali jsme se jen v rámci Floridy, a navíc jsem byla těhotná, takže jsem pouze balila, zatímco krabice za mě nosili jiní.

Při druhém stěhování jsme měli maličké miminko, takže jsem místo dvoudenní cesty autem z Floridy do Chicaga raději odletěla do ČR. Před cestou jsem samo sebou sbalila kompletně celý byt, aby manžel a jeho pomocníci neměli žádnou další práci. Kdybych si mohla vybrat mezi cestou letadlem s dítětem (doslova visícím) na krku a taháním nábytku, vybrala bych si to druhé.

V Chicagu jsme pak vybalili jen malou část věcí a zbytek nechali v zavřených krabicích. Věděli jsme, že tam strávíme jen několik málo měsíců. Vlastně to jinak ani nešlo. Do maličkého bytu ve 21. patře by se nám všechny naše věci prostě nevlezly. Měli jsme proto jednu ze dvou šaten po strop zarovnanou neotevřenými krabicemi. Jejich následné rozbalování ve Virginii bylo jako druhé Vánoce. Jééééé, já mám tolik letních šatů? Helemese, lodičky... tak na vás jsem úplně zapomněla...

Jelikož při přesunu z Chicaga do Virginie k nám přiletěl jen tchán, požádal manžel o pomoc svoje spolužáky ze školy. Musela jsem se smát, když jsem se dozvěděla, že prosbu mého manžela neodmítl ani Juan, který si sám na přestěhování ze Chicaga do luxusní čtvrti na Manhattanu najal stěhovací firmu. Skutečně přišel a z dobroty srdce se tahal s našimi věcmi.

Američané se na rozdíl od Čechů stěhují poměrně často a to i velmi daleko. Setkala jsem se i s ženami v pokročilém stádiu těhotenství, na které čekalo urgentní hledání nových doktorů, porodnice a pediatra.

Přesunout se z jednoho státu do druhého neznamená jen sbalit věci a najít si nové bydliště. Změní se vám nejen adresa, doktoři, školy, ale i zdravotní pojištění, daně, SPZ, řidičský průkaz atd. Učitelé nebo právníci často musejí skládat zkoušky, aby mohli v novém státě pokračovat ve své profesi.

Každý stát má svoje zákony a ty se od sebe dost liší. Jak jsem nedávno s hrůzou zjistila, o tom, zdali vám řidičský průkaz ve Virginii jen vymění, nebo jestli musíte opakovat zkoušky, rozhodují jednotliví úředníci.

Někdy stačí přesunout se z jednoho okresu do druhého a hned platíte vyšší nebo nižší zdravotní pojištění, protože např. doktoři v malém Bradentonu jsou levnější než v turistickém velkoměstě Orlandu, přestože obě města leží na Floridě.

Za dobu, co jsem tu, jsem stihla vypozorovat, že hodně lidí přenechává starosti se stěhováním profesionálům. Je běžné nechat si věci nejen přestěhovat, ale i zabalit a následně vybalit. Důkladný závěrečný nebo první úklid provede samozřejmě úklidová firma.

Zatímco tahání krabic a úklid bych mile ráda nechala na někom jiném, při představě, že někdo bude vybalovat a vyskládávat mé věci, mi vstávají vlasy na hlavě. Mně samotné trvá minimálně měsíc, než se rozhodnu, kam co bude patřit. Jak dlouho bych asi věci přeskládávala o někom jiném, když po sobě to udělám aspoň dvakrát.

Na druhou stranu má stěhování i svá pozitiva. Při balení jste nuceni projít všechny své věci a zvážit, co vzít a co dát do charity nebo do kontejneru. Naučila jsem se nelpět na věcech (až na ty, které mi někdo daroval nebo ke kterým se váže nějaká hezká vzpomínka).

Při posledním stěhování se mi podařilo zbavit se našeho vysokého černého jídelního stolu, který jsem nesnášela, protože jsem z něho denně musela utírat prach a syn se na něj naučil šplhat. Můj manžel si ho pořídil ještě před svatbou a jeho motivací bylo, že mohl při sezení na barové židli houpat nohama, což nezažil od svých šesti let.

Postupně se zbavuju veškerého nábytku černé barvy. Zbývá televizní a konferenční stolek. S tím druhým mi dost pomáhá náš téměř dvouletý syn, který ho už skrz naskrz probodal vidličkou. Asi má vkus po mně.

Autor: Denisa Sciortino | neděle 4.11.2018 8:40 | karma článku: 43.45 | přečteno: 17120x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 20.58 | Přečteno: 349 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 28.24 | Přečteno: 444 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.11 | Přečteno: 185 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.26 | Přečteno: 9257 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 429 | Diskuse
Počet článků 46 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 8857

Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...