Češi nepotřebují Halloween ani Santu. Potřebují Den díkůvzdání!

29. 11. 2018 9:00:00
Black Friday už do Česka dorazil. Adoptujeme časem i Den díkůvzdání? Víte, co (kromě krocana) patří na sváteční tabuli?

S žaludkem plným krocana beru do ruky propisku a začínám pro vás psát příspěvek o svém oblíbeném americkém svátku – Thanksgiving – Dni díkůvzdání (DD). Původně jsem to neměla v plánu, protože jsem si byla celkem jistá, že veškerá moje energie padne na trávení nejhonosnější večeře roku.

DD se dá jen těžko přirovnat k nějakému z českých svátků. Nemám na mysli původ této tradice, ale spíše obecně sváteční den, kterému by se přikládala taková důležitost. V úvahu připadají jen Vánoce, ale ty má i Amerika.

Na DD se kolem jednoho stolu sejde celá rodina (anebo přátelé) k bohaté večeři – podobně jako o Vánocích, ty však ale neslaví všichni Američané. Na rozdíl od amerických Vánoc má DD své typické menu.

Slavnostní tabule s dekoracemi v podobě krocanů, osadníků, rohů hojnosti, dýní a podzimního listí praská ve švech pod různými delikatesami. Podává se pečený krocan, nádivka, zapečená zelenina, brusinková omáčka, kukuřice, bramborová kaše, batáty, koláč z pekanových ořechů, dýňový nebo jablečný koláč.

Už při samotné zmínce DD se člověku zaktivizují chuťové pohárky, rozbuší srdce a mozek začne počítat dny, které do příští královské hostiny ještě zbývají.

Obchody jsou na nápor zákazníků dobře připraveny a už několik týdnů před tímto svátkem začínají nabízet krocany, obří šunky a vůbec všechny potřebné ingredience. Už v pondělí jsem při nákupu v našem supermarketu s úsměvem míjela nový, dočasný regál plný voňavých koláčů s pekanovými ořechy.

Když jsem se den před DD vypravila pořídit pár posledních věcí, už u vchodu mě překvapily vysoké hromady brambor, kopce brokolice a hory zelených fazolí. Oblíbené suroviny na sváteční večeři jednoznačně dominovaly celému oddělení ovoce a zeleniny. Když jsem sahala po brokolici, bála jsem se, že tím spustím lavinu, která mě na místě zasype. Záhy jsem si ale uvědomila, že můj dvouletý syn tuto zdravou potravinu přímo zbožňuje, proto by se ke mně nejpozději do zavíračky projedl a zachránil mě.

Na Americe se mi líbí, že máte možnost výběru. Chcete si na DD užít krásný gastronomický zážitek, ale nechce se vám vařit ani jít na večeři? Nechte si domů doručit kompletní menu z obchodu či restaurace. Plánujete večeři připravit sami, ale nestíháte? Kupte si např. už hotový korpus na koláč nebo krásně naaranžovaný zeleninový talíř. Jste v kuchyni jako doma a máte dost času? Pořiďte si jednotlivé ingredience a připravte všechny pokrmy od brusinkové omáčky, přes krocana s několika druhy příloh až po podzimní koláče. Trochu to připomíná nastavování úrovně obtížnosti v počítačové hře, jejímž cílem je uvařit grandiózní večeři, aniž byste při tom spustili protipožární alarm či přišli o rozum.

Já s manželem jsme letos několik hodin oba kmitali v kuchyni, abychom našemu synovi předložili večeři o 5 chodech. Nakonec jediné, co ten večer pozřel, byla miska brusinkové omáčky. Dvě třetiny skončily v jeho žaludku a zbylou třetinou postupně pokryl různé části svého těla a přilehlé okolí.

Bezprostředně po DD následuje tzv. „Black Friday“ – z původních extrémních slev trvajících několik hodin se postupně stává víkendová záležitost, která v některých obchodech začíná dokonce už před DD. Slevy jsou čím dál menší, proto hodně lidí místo mačkanic v obchodech volí nákupy online.

Obchodníci se nás sice snaží přesvědčit, že se jedná o největší slevy roku, ale skutečnost je taková, že se slevou nakoupíte před každým svátkem anebo po něm. Povánoční výprodeje většinou strčí do kapsy i Black Friday. Tento víkend si mnoho lidí jezdí pro vánoční stromeček a při té příležitosti mezi jehličnany pořídí i rodinné foto na vánoční pohlednici.

Na DD mi připadá zajímavé, že se často záměrně připravuje víc jídla, než se dá sníst. Požitek z tradičních pokrmů totiž pokračuje i několik následujících dní. Setkala jsem se už se spoustou lidí, co tvrdili, že víc než na DD jim krocan chutná den poté. O oblibě takovýchto zbytků svědčí i nepřeberné množství receptů v časopisech, pořadech o vaření a na internetu. Titulky doprovázené fotkami lákavých jídel hlásají: Co se zbytky po DD? 5 úžasných jídel ze zbytků po DD! 10 způsobů, jak zužitkovat zbytky po DD.

Můj manžel patří mezi zbytkaře a každoročně se těší na „Black Friday“, až si pochutná na odleželém jídle. Fanoušci seriálu Přátelé si ten pocit dokážou představit. Vždyť přece sáhnout někomu na Thanksgiving sandwich je smrtelný hřích.

Recept na úžasný koláč s pekanovými ořechy najdete na mém blogu.

Autor: Denisa Sciortino | čtvrtek 29.11.2018 9:00 | karma článku: 29.73 | přečteno: 2679x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 10.00 | Přečteno: 110 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 23.12 | Přečteno: 294 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.29 | Přečteno: 165 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.12 | Přečteno: 9157 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 427 | Diskuse
Počet článků 46 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 8857

Jsem Češka žijící v Americe. Letos jsem bydlela ve třech různých státech USA a příští rok to pravděpodobně bude zase jiný. Ráda si zapisuju drobné každodenní příhody. Své články píšu s nadsázkou, proto je prosím neberte doslova.

Mou inspirací je cizí země, v níž žiju a kterou se ze všech sil snažím poznat, ale především můj roční syn, co dokáže udělat zážitek i z cesty pro rohlíky.

Více článků najdete na blogu Americké zmatky české matky:  

https://americkezmatky.wixsite.com/ceskematky

Mé postřehy a fotky můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu:

https://www.facebook.com/americkezmatkyceskematky

@blog.zmatkymatky

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...